luni, 7 iulie 2014

Pomul cu bani

de Matthew Sweeney


Fii atent, există un pom cu bani.
Ştiu că nu mă crezi,
nici eu n-am crezut când mi-a zis Bill
că fratele lu' Joe, tovarăş cu el,
îl udă-n fiecare zi.
Nu e vorba doar despre apămai e şi sudoare
şi sânge amestecat; nu într-atât
încât să-ţi dai seama, spune fratele lu' Joe,
şi omul chiar tre' să ştie, fiindcă
el se ocupă de amestecul ăsta.
Mai e unu' care lucrează cu el,
încă un grădinar de bani,
ei doi se urăsc,
se pândesc unul pe altul ca nişte câini
face parte din jobul lor.

Pomul se află într-o curte
înconjurată de ziduri golaşe
cu deschizături prin care intră doar ţeava puştii,
şi un tavan din perspex
care poate fi tras.

Unde e curtea asta?
Fratele lu' Joe nu ştie.
În fiecare dimineaţă trebuie să meargă
pe un acoperiş din oraş
unde aterizează un elicopter.
E legat la ochi
nimeni nu vorbeşte. Apoi îl duc
pe fratele lui Joe undeva
în oraş, nu poate să spună unde.
Mai bine să nu se ştie.

De ce e un singur copac?
Asta aş vrea să ştiu.
Ai zice că-s interesaţi să aibă
plantaţii întregi.
Fratele lui Joe râde.
El le vede feţele celor care vin
zi de zi la amiază
să strângă frunzele căzute.
Nu le-ar împărţi cu nimeni.

Dacă tot nu mă crezi
vino încoace o să mergem amândoi
la Bill, iar de-acolo la Joe,
şi apoi la fratele lui,
poţi să-l întrebi chiar tu.


traducere de Cl.K.

2 comentarii: